poëziedossier
Marco Borsato: Wat Zou Je Doen songtekst
Als er nooit meer een morgen zou zijn - a
En de zon viel in slaap met de maan - b
Heb je enig idee wat het met je zou doen - c
Als je nog maar een dag zou bestaan - b
Voor sommige kinderen zal er nooit meer een morgen zijn - a
Hoe zou je het vinden als je dagen vol zorgen zijn? - a
Je bent zo jong en klein, het doet enorm pijn - a
Het hartje van een kind is zo breekbaar als porselein - a
Dus neem nou de tijd om dit even te horen - b
Want als wij niks doen, dan is hun leven verloren - b
Iedereen heeft recht op een eerlijk leven - c
En ze kunnen nog zo veel op deze wereld beleven - c
Kom we geven ze een kans en bieden ze hulp - d
Hou je koppie omhoog en kruip niet in je schulp - d
Steek de handen in elkaar, want dan staan we sterk - e
Nee, we kijken niet toe, we gaan aan het werk - e
Refrein:
Wat zou ik doen als ik woonde in Bagdad? - a
Zou ik smeken bij de gene die de macht had? - a
Ey yo hoe erg zou het zijn op de Balkan? - b
De meeste mensen die snappen er geen bal van - b
Kongo, kosovo en Pakistan - b
Sierra Leone, Soedan en Afghanistan - b
Eritrea en natuurlijk Georgië - c
Het is oorlog, vanaf hier tot aan Bosnië! - c
Zou je hart zich weer vullen met vuur - a
Van de eeuwige schaamte bevrijd - b
Keek je niet meer benauwd naar de klok aan de muur - a
Kwam je los uit de greep van de tijd - b
We verbannen de dromen naar morgen en later - c
Maar doet het je stiekem geen pijn - d
Dat je dan pas zou doen wat je altijd al wou - e
Als er nooit meer een morgen zou zijn - d
Je schrikt jezelf rot als je ziet wat er gebeurt - a
Een klein kind van 8 jaar loopt met een mitrailleur - b
En dat is niet correct, het hoort te spelen met speelgoed - c
Of voetballen, misschien zijn ze wel heel goed - c
Hoeveel moet zo een kind nog leiden - d
Iedereen wil toch wel zo'n kind bevrijden - d
Bevrijden van de druk, nee ze horen niet te stressen - e
De meisjes doen hun best en het worden leraressen - e
Rappers of zangeressen, ik hoop dat het lukt - a
Nou geef me 2 vingers, hou ze hoog in de lucht - b
Van links naar rechts, hou ze hoog in de lucht - b
Want de glimlach van een kind is het grote geluk - c
Refrein:
Wat zou ik doen als ik woonde in Bagdad? - a
Zou ik smeken bij de gene die de macht had? - a
Ey yo hoe erg zou het zijn op de Balkan? - b
De meeste mensen die snappen er geen bal van - b
Kongo, kosovo en Pakistan - b
Sierra Leone, Soedan en Afghanistan - b
Eritrea en natuurlijk Georgië - c
Het is oorlog, vanaf hier tot aan Bosnië! - c
Wat zou je doen…als er nooit meer ‘n morgen zou zijn…(3x) - a
Wat zou je doen… - b
warchild - c
Marco Borsato: Speeltuin songtekst
Door kapot geschoten straten
Zonder vader, zonder land
Loop je hulpeloos verlaten
Aan je moeders warme hand
Als een schaap tussen de wolven
Naar bestemming "onbekend"
En niemand ziet hoe klein je bent
Niemand ziet hoe klein je bent
Morgen zal het vrede zijn
Zal de zon je strelen
Zal de wereld weer een speeltuin zijn
En kun je rustig spelen
Na de winter komt de lente
Wordt de grijze lucht weer blauw
Maar al ben je uit de oorlog
Gaat de oorlog ooit uit jou?
Mooie ogen zijn vergiftigd
Zijn aan het geweld gewend
En niemand ziet hoe klein je bent (3x)
Oorlogskind
Een kind van onder de tien jaar,
Loopt met een wapen in zijn hand.
Volledig trillend op zijn benen,
Moet het vechten voor zijn vaderland.
Niet kunnen spelen met een voetbal,
hij heeft gewoon geen enkele rechten.
Alleen lopend met een geladen wapen,
Moet het zien te overleven en te vechten.
Geen normaal lekker bed om in te slapen,
Ook is er geen helder water en voedzaam eten.
Hij slaapt ergens tegen een harde stenen muur,
Alle honger er dorst moet hij weer snel vergeten.
Oorlog voeren is alles wat het kind nog moet,
Geen enkele vrienden om zich heen om mee te spelen.
Hij zal nooit zijn wapen neer kunnen leggen, Alles wat hij nog kan is zijn verdriet met zijn wapen delen
Ik heb voor mijn eerste gedicht gekozen en het is tevens een lied van Marco Borsato en Ali B en het heet wat zou je doen.
1. Wat is het onderwerp van het gedicht ? (paar woorden)
Het gedicht gaat over kinderen die in de oorlog leven.
2. Wat is de hoofdgedachte van dit gedicht ?
Hoe de kinderen het hebben het hebben daar en wat je er aan zal doen.
3. Zit er rijm in het gedicht, bijvoorbeeld eindrijm?
Ja dat zit er meerdere malen in vooral eindrijm , bijv. : maan-bestaan (couplet 1), zijn-zijn-pijn (couplet 2) en zo het hele lied wel door.
4. Zit er een herhaling in het gedicht ?
ja het refrein herhaald zich in ieder geval en de (delen van) zinnen : ‘nooit meer een morgen zijn’ en ‘wat zou je doen’.
5. Geef het rijmschema aan.
Zie de abc in het gedicht zelf.
6. Zit er beeldspraak in het gedicht ?
In de zin ‘en de zon viel in slaap met de maan’ daar bedoelen ze mee dat er geen nieuwe morgen meer komt en dat het het einde van het bestaan is want de zon en maan gaan dus al weg en is er dus geen licht, en ‘zou je hart zich weer vullen met vuur’ daar bedoelen ze mee dat het leven weer goed verder gaat.
7. Zit er alliteratie of assonantie in bepaalde zinnen ?
Ja dat is er in deze zin bijvoorbeeld assonantie : ‘als je nog maar een dag zou bestaan’ daarin zie je dat de a heel vaak terug komt in ‘maar’, ‘dag’ en ‘bestaan’ en in deze zin ‘nou geef me 2 vingers, hou ze hoog in de lucht’ daarin zie je dat de ou en de o vaak terug komt samen. in deze zin is er bijvoorbeeld alliteratie : ‘voor sommige kinderen zal er nooit meer een morgen zijn’ daarin zie je dat de m en de n vaak terug komen in ‘sommige’, ‘kinderen’, ‘nooit’, ‘meer’, ‘een’ en ‘morgen’ en in ‘de meisjes doen hun best en het worden leraressen’ daarin komt de s vaak terug in ‘meisjes’, ‘best’ en ‘leraressen’.
8. Wat is de tegenstelling die in dit gedicht terugkomt ?
In het begin van het gedicht gaat alles heel slecht en aan het einde lijkt alles steeds meer de goede kant op te gaan.
Maak jouw eigen website met JouwWeb